Výrobce batohů Osprey určitě není potřeba představovat. S batohy Ariel a jejich pánským ekvivalentem Aether jste se už nejspíš také setkali, protože už přece jenom nějaký ten pátek na trhu jsou. V letošním roce se ale tato série dočkala řady změn, včetně výměny zádového systému za systém AntiGravity. Jak se tato inovace povedla?

 

Úvodem se koukneme na pár nudných, ale přece jenom podstatných technických dat:

 

 

 

Objem: Ariel se vyrábí ve verzi 55l a 65l, Aether ve verzi 60l, 70l a 85l

Barva: U Ariel máte na výběr z červené, modré a šedé (kterou uvidíte na fotkách), pánové mohou vybírat z oranžové, modré a zelené

Váha: Ariel 65l ve velikosti M váží 2,21kg, Aether 60l ve velikosti M váží 2,29kg

 

Zádový systém

Hlavní novinkou u série Ariel a Aether je zádový systém AntiGravity, takže začneme u něj. Celou zádovou konstrukci pokrývá pevná ale pružná síťovina, která kopíruje tvar zad a umožňuje cirkulaci vzduchu, takže se vyhnete tričku promočenému potem.

 

Záda batohu jsou kvůli větrání výrazně tvarovaná do oblouku a jejich tvar drží kovová tyč ve tvaru prohnutého obdélníku.

 

Na dně batohu je tyč krytá pevnějším materiálem a v místě ohybů je materiál ještě zdvojený. To byl od výrobce dobrý tah, protože batoh se v tomto místě hodně tře se zemí, když ho shodíte ze zad.

 

Když se mi batoh poprvé dostal do ruky, trošku mě vyděsily ramenní popruhy. Látka překrývající síťovinu totiž nezakrývá celou plochu polstrování a vzniká tak optický klam, že jsou ramenní popruhy mnohem užší než ve skutečnosti a polstrování na ramenech taky nevypadá nijak mohutně. Jde ale opravdu jenom o iluzi. Například v porovnání s batohem ILBE main pack jsou ramenní popruhy ve skutečnosti užší jen o 5 mm (Osprey Ariel má na šířku 6,5 cm, ILBE 7 cm), což je u dámského modelu rozumná šířka.

 

Nikdy se mi nestalo, že by mě popruhy řezaly nebo tlačily do ramen i když byl batoh naložený přibližně dvaceti kily nákladu. Není to pochopitelně jenom kvůli dostatečnému polstrování v oblasti ramen, ale díky celkovému fungování zádového systému a díky tomu, jak skvěle rozkládá váhu. Výrobci rádi pojmenovávají své produkty různými superlativy a často ty názvy musíte brát hodně s rezervou. V případě zádového systému AntiGravity to ale není třeba. Samozřejmě batoh nebude odporovat gravitaci, ale rozložení váhy nákladu je tak dobré, že vám po nasazení přijde batoh minimálně o pár kilo lehčí.

Nebojím se říct, že je to nejpohodlnější batoh, jaký jsem kdy vlastnila. Hlavní zásluhu na tom má bederní pás. Zatímco u většiny batohů musíte bederní pás přitahovat k sobě, u AntiGravity má bederní pás sám o sobě sklon se kolem vás uzavírat, jako by vás chtěl obejmout. Při nasazování plně naloženého batohu je to trochu otrava, protože si musíte pás předem rozevřít, abyste se do něj vsoukali. Jakmile se ale batoh usadí na zádech, přijde vám to jako ta nejpřirozenější věc, co byste mohli mít na sobě. Bederák vás dokonce objímá tak dobře, že i nezapnutý přenese většinu váhy batohu na bedra a drží batoh na místě i když máte všechny popruhy úplně povolené. Díky tomu taky můžete upravovat nastavení celého systému s nasazeným batohem, protože bederák vám batoh na zádech udrží do doby, než si přesně na míru utáhnete všechny popruhy.

To, jak je zádový systém koncipovaný, má ale jeden háček a tím je velikost. Některé batohy mají nastavitelná záda tak, že je může nosit člověk měřící 160 cm a pak pouhým přenastavením popruhů ten samý batoh sedne člověku vysokému 190 cm. U AntiGravity to ale tak není a musíte si vybrat batoh správné velikosti. Částečně se délka zad nastavit dá, ale ne v moc velkém rozsahu.

 

Dámy si vybírají mezi velikostí S a M, pánové mezi M a L. Rozdíly jsou jak v délce zad, tak v objemu bederního pásu. Osprey má na určování správné velikosti batohu mobilní aplikaci, ale batoh je pochopitelně nejlepší vyzkoušet přímo v obchodě.

 

Konstrukce batohu

Zevnitř se batoh nijak nevymyká většině turistických batohů. Vespod je vstup do kapsy na spacák, která je od hlavní kapsy oddělená odepínací přepážkou. S třísezónním péřovým spacákem se do kapsy s přehledem vejdou i sandále, termo na spaní, hamaka a nějaká drobnost. Zip do kapsy je poměrně mohutný a díky zahnutým koncovkám se dobře otevírá.

 

Přes kapsu vedou ještě dva úzké, ale pevné popruhy na upevnění karimatky.

 

Do hlavní kapsy vedou dva vstupy. Jeden klasický shora a druhý z přední strany batohu přes zip ve tvaru L.

 

Přední vstup vám ušetří spoustu štrachání, když potřebujete vytáhnout něco z prostředku batohu, ale vedou přes něj tři kompresní popruhy, takže když chcete zip otevřít naplno, musíte je všechny rozdělat. Důvodem těchto kompresních popruhů je velká elastická kapsa na přední straně batohu, která slouží například k uložení bundy (opět vám to ušetří hrabání batohu, zejména při proměnlivém počasí na horách, kdy bundu oblékáte a svlékáte co půl hodiny).

 

Vrchní vstup do batohu je samozřejmě krytý víkem, a kromě toho ještě krytem, který má na sobě spony a pokud odděláte z batohu víko, napojí se spony na popruhy místo víka a vy se nemusíte bát, že by vám do batohu napršelo. Spony se dají šikovně schovat do záhybů na krytu, takže nepřekážejí, když je zrovna nepoužíváte.


 

 

Víko je klasika s malou síťovou kapsičkou na doklady s poutkem na klíče na spodku, s jednou velkou kapsou a jednou menší na pláštěnku a něco navíc (mě se tam podařilo nasoukat i pětisetstránkový paperback 😀 ) na vršku víka.

 

Na víku není nic netradičního ani podivného, přesto pro mě bylo velkým zklamáním. Důvodem je nepřesná reklamní kampaň ze strany Osprey. Když byly batohy představeny na outdoorových výstavách, prezentovaly se s víkem, které mělo v sobě našité popruhy a bylo tak možné ho přestavět na malý jednodenní batůžek. Jenže když dorazily batohy na trh, tak tu ta možnost chyběla. Víko můžete odepnout od batohu, ale i kdybyste se postavili na hlavu, tak z něj batoh neuděláte, protože mu chybí nosné popruhy. Výrobce to zdůvodňoval tím, že na evropském trhu po takovém batůžku není poptávka, ale vzhledem k tomu, že Osprey Ariel má na sobě kotvící body pro malý baťůžek Osprey Daylite, tak spíš výrobce podezřívám z toho, že si nechtěli nechat uniknout příležitost ještě ze zákazníka vytáhnout peníze za menší samostatný batoh.

Další marketingový přešlap je kapsa na hydratační vak. Původně se u batohu uvádělo, že má externí kapsu na hydratační vak, ale nemá. Kapsa je uvnitř a pokud byste si chtěli zavěsit vak zvenčí, musíte protáhnout závěsné oko portem pro hadičku a nacpat si vak mezi batoh a zádový systém, čímž zabráníte cirkulaci vzduchu podél zad. Na svých stránkách už Osprey tento popisek opravil, ale kdyby vám přesto nějaký distributor tvrdil, že Aether a Ariel mají externí kapsu na hydratační vak, tak má zastaralé informace a batohy opravdu mají kapsu na vak pouze uvnitř. Kapsa vede skoro přes celou zadní stranu batohu, takže se tam s přehledem vejde i třílitrový hydratační vak.

 

A do třetice pláštěnka. Ta zase chybí americké verzi batohů, ale u nás ji najdete (v marketingovém oddělení se asi rozhodli, že v Evropě víc prší). Je schovaná ve vrchní kapse víka a jištěná popruhem, aby za větru neodlítla.

 

Pláštěnka má svítivě zelenou barvu, takže za mizerného počasí vás určitě nikdo nepřehlídne. Rozhodně by ale neuškodilo, kdyby byla pláštěnka trochu naddimenzovaná. Pláštěnka přesně kopíruje tvary batohu, takže jakmile na batoh něco připnete, pláštěnka už přestává velikostně stačit a odkrývá boční kapsy a spodek batohu. Když je na batohu přidělaná jen karimatka, odkrývají se pouze boky, když jsem na batoh ještě přidala lékárnu, pláštěnka nebyla schopná obejmout spodek batohu a zaháknout se k zádům, pláštěnka se musela zaháknout za karimatku.


 

 

A to je sakra velká škoda, protože z vnějšku je batoh skvěle promyšlený a můžete na něj navěsit všechno co potřebujete, včetně cepínů a trekových holí. Ale pláštěnku bohužel přes věci na batohu pořádně nepřetáhnete.

Když už jsme u těch úchytů… když se vám batoh poprvé dostane do ruky, přemýšlíte, k čemu všechna ta očka, popruhy a pruženky. Jakmile se ale s batohem seznámíte, dává vše naprostý smysl, a to co nechcete můžete oddělat nebo schovat. A zjistíte, že to je vlastně velmi dobře promyšlený systém. Například na čelní straně batohu jsou už zmiňované úchyty na cepíny.

 

Nepoužíváte cepíny? Nevadí, spodní popruhy se dají schovat do malé kapsičky a pro pruženku nahoře buď najdete jiné využití, nebo ji snadno odděláte.

 

V mém případě pruženka skvěle posloužila na ukotvení solárního panelu.

 

Další pruženku najdete na levém ramenním popruhu. Ta má „kamarádku“ na levém boku batohu a umožňuje vám za pochodu odložit trekové hole, aniž byste si museli sundat batoh.

 

Kompresní popruhy na přední straně batohu se dají křížem nacvaknout do speciálních spon na boku (výrobce tomu říká Straightjacket čili svěrací kazajka) a tím můžete batoh stabilizovat a zmenšit i když už ho máte téměř prázdný.  Batoh pak sice vypadá jako zmuchlaná obluda, ale alespoň vám na zádech neplandá.

 

Z vnějšku na batohu najdete ještě dvě boční kapsy, které nejsou na zip, ale do každé vedou dva vstupy jištěné gumou. Můžete tak kapsy plnit klasicky z vrchu nebo z boku za pochodu. S tím vám pomůže poutko na roztáhnutí, ale i s tímto usnadněním je občas nacpání lahve do kapsy za chůze poněkud krkolomné, zvlášť když máte v kapse i jiné věci.


 

 

Přes kapsy vedou kompresní popruhy, které ale můžete protáhnout malým otvorem v kapse a schovat tak popruhy dovnitř, aby kapsu nepřekrývaly.

Na bederním pásu samozřejmě také najdete dvě kapsičky na pár nezbytností.

 

Celkově jsou batohy Ariel a Aether promyšlené kousky, které si cenovku mezi 5 a 6 tisíci (podle litráže) plně zaslouží.

 

 

Jedinou zásadní „vadou na kráse“ je pláštěnka a víko ošizené o možnost přestavby na jednodenní batůžek. Plně to ale kompenzuje perfektní zádový systém, se kterým vás ani při plně naloženém batohu záda bolet nebudou. Uvidíme, jak odolá zubu času, ale už za tu krátkou dobu našeho společného působení zažil cestu napříč Evropou, silné deště, ještě silnější vítr, tahání po kamenech i lezení přes ledovec a zatím mě v žádném ohledu nezklamal. A pokud zklame, tak vás alespoň budeme moct informovat, jak to má Osprey s tou svou All Mighty Guarantee… 🙂