Žili jsme v domnění, že heslům typu „ekologický“ a „100% přírodní“ už odzvonilo. Malý německý výrobce outdoorového vybavení Jeckybeng se ale rozhodl dokázat opak a prorazil na kickstarteru s bundou ze 100% organické bavlny – The Jacket. Pojďme se podívat, co můžeme od takového ekologického zázraku očekávat.

main

 

Podle autora The Jacket je hlavní výhodou jeho bundy to, že vám ušetří místo v šatníku. The Jacket je navržen tak, aby se dal nosit jak ve městě, tak do přírody.

2

 

Pokud se zadíváte na kickstarterovou kampaň pro The Jacket, skoro nabydete dojmu, že můžete všechny bundy ve svém šatníku zahodit a kamkoliv jdete, stačí vám obléct si The Jacket. Na druhou stranu se prý Jeckybeng při navrhování bundy inspiroval vojenskou parkou a na první pohled je to jasně znát.

3

 

 

Takže pokud budete brát hesla o univerzálnosti The Jacket moc vážně, může se vám stát, že dostanete v práci neplacené volno, abyste se pečlivě zamysleli nad kulturou oblékání.

4

 

Dalším lákadlem The Jacket mají být ekologické materiály. V současnosti se velcí výrobci outdoorového oblečení (Fjällräven, Patagonia, The North Face, Mammut a další) předhánějí, kdo vrhne na trh nejekologičtější kus oblečení. Velkou roli v tom hraje PFC, čili perfluorované sloučeniny. Ty se v outdoorovém průmyslu používají ve velkém hlavně pro voděodolnou úpravu oblečení. Problém je, že PFC se v přírodě nerozkládá a hromadí se v potravním řetězci. Takže se nám například v podobě ryby můžou dostat až na talíř. A kdo by se chtěl krmit impregnací, že? V současnosti navíc vědci podezřívají PFC z toho, že má celou řadu negativních vlivů na lidské zdraví. Takže se odstartoval pomyslný závod „o nejlepší PFC-Free oblečení“. Těžko říct, jestli se Jeckybeng chce na tomto trendu jen svézt, nebo jim opravdu tolik záleží na životním prostředí. Každopádně The Jacket má visačku PFC-Free také.

Namísto syntetických látek byla na výrobu bundy použita organická bavlna (není geneticky modifikovaná a při pěstování se nepoužívají pesticidy) ze Švýcarska. Dle výrobce je tkanina odolná vůči veškerým vlivům počasí, protože je speciálně utkaná tak, že když přijde látka do kontaktu s vodou, vlákna nabobtnají a nepustí vodu k tělu.

6

 

Na obrázku to vypadá skvěle, otázkou je, jak to funguje ve skutečnosti a jestli látka po delší době na dešti neprosákne.

Co se týče výbavy bundy, tak ta zahrnuje dnes již klasické prvky jako velká kapuce s kšiltem, vnitřní kapsa na elektroniku, překrytí konce zipu u brady nebo dvoucestný zip.

7

 

Navíc má bunda i další poněkud netypické vymoženosti. Patří mezi ně například smyčka, kterou se dají provléknout sluchátka, odtokový kanálek pod překrytím zipu nebo klopa sloužící k uchycení kupříkladu čepice a uvolňující tak místo v ruce.

8

9

 

Celkově tedy jde o dobře promyšlenou bundu, která ale nepřináší nic inovativního. Hlavním lákadlem je design (který ale nemusí být tak univerzální, jak nám výrobce tvrdí) a k přírodě šetrné materiály. Zde se ale dostáváme k nadpisu, že ochrana přírody je drahý koníček. Produkce organické bavlny je dražší, než té normální, kde se úroda chrání hromadou chemikálií. A všechny ty cedulky s nápisy „bio“, „eko“ a „organický“ taky něco stojí, takže vás bunda vyjde na závratných 400 euro (téměř 11 tisíc kč). O svou planetu bychom sice měli pečovat, ale lidem, u kterých taková cenovka znamená téměř celý měsíční plat, tu ochranu přírody prodejce takto spíš znechutí. Je tedy otázka, jestli jde opravdu o snahu dostat na trh ekologický produkt, u kterého při malém množství vyrobených kusů cena příliš stlačit dolů nejde, nebo si trochu namastit kapsy na „zeleném závodu“ velkých výrobců. Co myslíte?