Žili jsme v domnění, že heslům typu „ekologický“ a „100% přírodní“ už odzvonilo. Malý německý výrobce outdoorového vybavení Jeckybeng se ale rozhodl dokázat opak a prorazil na kickstarteru s bundou ze 100% organické bavlny – The Jacket. Pojďme se podívat, co můžeme od takového ekologického zázraku očekávat.
Podle autora The Jacket je hlavní výhodou jeho bundy to, že vám ušetří místo v šatníku. The Jacket je navržen tak, aby se dal nosit jak ve městě, tak do přírody.
Pokud se zadíváte na kickstarterovou kampaň pro The Jacket, skoro nabydete dojmu, že můžete všechny bundy ve svém šatníku zahodit a kamkoliv jdete, stačí vám obléct si The Jacket. Na druhou stranu se prý Jeckybeng při navrhování bundy inspiroval vojenskou parkou a na první pohled je to jasně znát.
Takže pokud budete brát hesla o univerzálnosti The Jacket moc vážně, může se vám stát, že dostanete v práci neplacené volno, abyste se pečlivě zamysleli nad kulturou oblékání.
Dalším lákadlem The Jacket mají být ekologické materiály. V současnosti se velcí výrobci outdoorového oblečení (Fjällräven, Patagonia, The North Face, Mammut a další) předhánějí, kdo vrhne na trh nejekologičtější kus oblečení. Velkou roli v tom hraje PFC, čili perfluorované sloučeniny. Ty se v outdoorovém průmyslu používají ve velkém hlavně pro voděodolnou úpravu oblečení. Problém je, že PFC se v přírodě nerozkládá a hromadí se v potravním řetězci. Takže se nám například v podobě ryby můžou dostat až na talíř. A kdo by se chtěl krmit impregnací, že? V současnosti navíc vědci podezřívají PFC z toho, že má celou řadu negativních vlivů na lidské zdraví. Takže se odstartoval pomyslný závod „o nejlepší PFC-Free oblečení“. Těžko říct, jestli se Jeckybeng chce na tomto trendu jen svézt, nebo jim opravdu tolik záleží na životním prostředí. Každopádně The Jacket má visačku PFC-Free také.
Namísto syntetických látek byla na výrobu bundy použita organická bavlna (není geneticky modifikovaná a při pěstování se nepoužívají pesticidy) ze Švýcarska. Dle výrobce je tkanina odolná vůči veškerým vlivům počasí, protože je speciálně utkaná tak, že když přijde látka do kontaktu s vodou, vlákna nabobtnají a nepustí vodu k tělu.
Na obrázku to vypadá skvěle, otázkou je, jak to funguje ve skutečnosti a jestli látka po delší době na dešti neprosákne.
Co se týče výbavy bundy, tak ta zahrnuje dnes již klasické prvky jako velká kapuce s kšiltem, vnitřní kapsa na elektroniku, překrytí konce zipu u brady nebo dvoucestný zip.
Navíc má bunda i další poněkud netypické vymoženosti. Patří mezi ně například smyčka, kterou se dají provléknout sluchátka, odtokový kanálek pod překrytím zipu nebo klopa sloužící k uchycení kupříkladu čepice a uvolňující tak místo v ruce.
Celkově tedy jde o dobře promyšlenou bundu, která ale nepřináší nic inovativního. Hlavním lákadlem je design (který ale nemusí být tak univerzální, jak nám výrobce tvrdí) a k přírodě šetrné materiály. Zde se ale dostáváme k nadpisu, že ochrana přírody je drahý koníček. Produkce organické bavlny je dražší, než té normální, kde se úroda chrání hromadou chemikálií. A všechny ty cedulky s nápisy „bio“, „eko“ a „organický“ taky něco stojí, takže vás bunda vyjde na závratných 400 euro (téměř 11 tisíc kč). O svou planetu bychom sice měli pečovat, ale lidem, u kterých taková cenovka znamená téměř celý měsíční plat, tu ochranu přírody prodejce takto spíš znechutí. Je tedy otázka, jestli jde opravdu o snahu dostat na trh ekologický produkt, u kterého při malém množství vyrobených kusů cena příliš stlačit dolů nejde, nebo si trochu namastit kapsy na „zeleném závodu“ velkých výrobců. Co myslíte?
Nejnovější komentáře